Supermarktketen Lidl mag bier van het merk Kordaat blijven verkopen. Brouwerij Grolsch eiste in een kort geding dat de prijsvechter het biertje uit de schappen zou halen, omdat het te veel op zijn eigen merk Kornuit zou lijken.
De rechtbank Rotterdam ging niet mee in die klachten en wees de eisen van Grolsch af.
De grote vraag was of de twee namen, die beide met de letters ‘kor’ beginnen en met een ’t’ eindigen, voor verwarring kunnen zorgen onder klanten. De voorzieningenrechter vond van niet, omdat de klemtoon bij Kornuit en Kordaat in beide gevallen op de tweede lettergreep ligt. Dus niet op ‘kor’.
Daarnaast zijn er qua vormgeving genoeg verschillen tussen de twee biertjes, zo luidt het oordeel.
Grolsch laat weten ,”geschokt en enorm verrast te zijn” door de uitspraak. De Twentse bierbrouwer beraadt zich op een hoger beroep en neemt binnenkort een definitief besluit over verdere juridische stappen. “We vinden nog altijd dat Lidl inbreuk maakt op ons Kornuit-merk”, aldus een woordvoerder.
Volgens Grolsch lijken niet alleen de namen en de vormgeving van beide biertjes te veel op elkaar. Lidl zou ook meeliften op het imago dat de brouwer rond Kornuit had opgebouwd in reclamecampagnes. Zo lijkt de bebaarde jongeman op het etiket van Kordaat veel op de mannen uit tv-spotjes voor Kornuit.
RTL Z zocht eerder uit waar Kordaat gebrouwen wordt. Er bestaat een brouwerij met de naam Kordaat in het Limburgse dorpje Linne, maar die heeft niks te maken met het nieuwe bier van de Lidl. De eigenaar is momenteel niet erg actief, maar wil wel met Lidl in gesprek, omdat hij de naam wil blijven gebruiken.
Terwijl Bavaria wilde bevestigen noch ontkennen, gaf Lidl zelf toe dat het nieuwe huismerk inderdaad uit de ketels van Bavaria komt.